Ciekawostki o projekcie i postaci Adama Bunscha kryją się na naszym instagramowym profilu Apokalipsa_Bunscha

Bóg. Sztuka. Wojna. Odkrycie. Skarb. Inspiracja. Działanie. Sztuka. Bóg.
Ten nieprzypadkowy ciąg słów to najkrótsze streszczenie historii związanej z powstaniem projektu multimedialnego „Apokalipsa Bunscha”.
Tryptyk artystycznych działań (Widowisko - Wystawa - Film) został zbudowany w oparciu o projekty witraży Sądu Ostatecznego autorstwa wybitnego artysty Adama Bunscha.

 

Ta artystycznie zabarwiona historia nieprzerwanie jest związana z Kościołem Mariackim w Katowicach. Jeszcze przed II Wojną Światową ks. Emil Szramek, ówczesny proboszcz Parafii Mariackiej, zamówił u Bunscha witraże, które miały zdobić prezbiterium świątyni. Wybuch wojny uniemożliwił ich realizację, a dzieło wielkiego artysty pozostało na etapie pastelowych projektów. Kartony z wizją Sądu Ostatecznego przez dziesięciolecia spoczywały na strychu probostwa katowickiego kościoła, aż w końcu cenny skarb znalazł się w depozycie Muzeum Historii Katowic.

 

Niedokończone przed dekadami dzieło zainspirowało współczesnych artystów. Mariusz Kozubek, główny twórca projektu, we współpracy z Piotrem Solorzem i Agnieszką Jasińską, przekuł potencjał dzieła Bunscha w produkcję teatralną, prace o charakterze wystawienniczym oraz impresję filmową. Widowisko oraz wernisaż wystawy zostały osadzone we wnętrzu świątyni Parafii Mariackiej w Katowicach.

 

Teatralne dzieło pt. „Apokalipsa Bunscha” powstało dzięki pracy profesjonalnych artystów – aktorów, muzyków, wokalistów – ale również wolontariuszy, reprezentujących różne grupy społeczne. Z kolei filar wizualny przedsięwzięcia został wzbogacony o cykl warsztatów edukacyjno-plastycznych „Wokół witraży Bunscha”.

 

Projekt „Apokalipsa Bunscha” to nie tylko współczesne przedsięwzięcie artystyczne, reinterpretacja Sądu Ostatecznego i społeczno-kulturowe wydarzenie. To kopalnia wiedzy o sztuce i (nie)odległej rzeczywistości. To uprawa rodzinnych wspomnień. Detektywistyczne kolekcjonowanie śladów artysty. Balansowanie między intencjonalnym działaniem człowieka a grą przypadków. To synkretyczne wcielenie sztuki. Kooperacja artysty nieobecnego z twórcami nowej kultury.

 

 

 

Reżyseria, scenariusz widowiska
(na podst. tekstów biblijnych):

Mariusz Kozubek

 

Projekty plastyczne, oprawa wizualna projektu:

Agnieszka Jasińska

 

Muzyka, kierownictwo muzyczne:

Piotr Solorz

 

Projekt witraży „Sąd Ostateczny”:

Adam Bunsch

 

Realizacja filmu:

Bartosz Dominik

 

Koordynacja projektu:

Mirela Gontarz

 

Materiały prasowe:

Sara Solorz

 

Organizator projektu:

Parafia Mariacka w Katowicach

 

 

Obsada widowiska:

 

Bóg Ojciec:

Piotr Solorz

 

Zmartwychwstały Jezus:

Maciej Trąbka

 

Maryja:

Marta Mikuła

 

Maria Magdalena:

Aleksandra Szafir-Makowska

 

Jan umiłowany uczeń Jezusa:

Kacper Trela

 

Adam Bunsch:

Dariusz Chojnacki

 

Chór/Grabarze:

Joanna Borowiec, Anna Boruta,
Celina Buczek, Julia Cichoń,
Agnieszka Holewik, Anna Jagoda,
Daniel Nowok, Karolina Sapeta,
Agnieszka Tetkowska, Elżbieta Wierzbicka, Anna Zimoch, Sławomir Żurawski

 

Tancerze w projekcjach:

Szymon Domogała, Kinga Motyka,
Sara Solorz, Maciej Trąbka,
Natalia Zagalska, Mateusz Zagalski

 

Podwieszane konstrukcje:

Dawid Szmigielok

 

Pomoc techniczna:

Marek Kasperek, Dawid Porembski, Krzysztof Sawczyk

 

Dźwięk:

Michał Michnik

 

Światło:

Łukasz Spyra

 

Wydarzenie jest częścią obchodów XXII Dnia Papieskiego, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Blask Prawdy”, a także XXVIII Dni Kultury Chrześcijańskiej na Śląsku, organizowanych przez Klub Inteligencji Katolickiej.

 

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2022, a także współfinansowany przez Instytucję Kultury Katowice Miasto Ogrodów.

 

Projekt multimedialny: Widowisko - Wystawa - Film

APOKALIPSA BUNSCHA

2021 | Szymon Domogała