Ciekawostki o projekcie i postaci Adama Bunscha kryją się na naszym instagramowym profilu Apokalipsa_Bunscha
Bóg. Sztuka. Wojna. Odkrycie. Skarb. Inspiracja. Działanie. Sztuka. Bóg.
Ten nieprzypadkowy ciąg słów to najkrótsze streszczenie historii związanej z powstaniem projektu multimedialnego „Apokalipsa Bunscha”.
Tryptyk artystycznych działań (Widowisko - Wystawa - Film) został zbudowany w oparciu o projekty witraży Sądu Ostatecznego autorstwa wybitnego artysty Adama Bunscha.
Ta artystycznie zabarwiona historia nieprzerwanie jest związana z Kościołem Mariackim w Katowicach. Jeszcze przed II Wojną Światową ks. Emil Szramek, ówczesny proboszcz Parafii Mariackiej, zamówił u Bunscha witraże, które miały zdobić prezbiterium świątyni. Wybuch wojny uniemożliwił ich realizację, a dzieło wielkiego artysty pozostało na etapie pastelowych projektów. Kartony z wizją Sądu Ostatecznego przez dziesięciolecia spoczywały na strychu probostwa katowickiego kościoła, aż w końcu cenny skarb znalazł się w depozycie Muzeum Historii Katowic.
Niedokończone przed dekadami dzieło zainspirowało współczesnych artystów. Mariusz Kozubek, główny twórca projektu, we współpracy z Piotrem Solorzem i Agnieszką Jasińską, przekuł potencjał dzieła Bunscha w produkcję teatralną, prace o charakterze wystawienniczym oraz impresję filmową. Widowisko oraz wernisaż wystawy zostały osadzone we wnętrzu świątyni Parafii Mariackiej w Katowicach.
Teatralne dzieło pt. „Apokalipsa Bunscha” powstało dzięki pracy profesjonalnych artystów – aktorów, muzyków, wokalistów – ale również wolontariuszy, reprezentujących różne grupy społeczne. Z kolei filar wizualny przedsięwzięcia został wzbogacony o cykl warsztatów edukacyjno-plastycznych „Wokół witraży Bunscha”.
Projekt „Apokalipsa Bunscha” to nie tylko współczesne przedsięwzięcie artystyczne, reinterpretacja Sądu Ostatecznego i społeczno-kulturowe wydarzenie. To kopalnia wiedzy o sztuce i (nie)odległej rzeczywistości. To uprawa rodzinnych wspomnień. Detektywistyczne kolekcjonowanie śladów artysty. Balansowanie między intencjonalnym działaniem człowieka a grą przypadków. To synkretyczne wcielenie sztuki. Kooperacja artysty nieobecnego z twórcami nowej kultury.
Reżyseria, scenariusz widowiska
(na podst. tekstów biblijnych):
Projekty plastyczne, oprawa wizualna projektu:
Muzyka, kierownictwo muzyczne:
Projekt witraży „Sąd Ostateczny”:
Adam Bunsch
Realizacja filmu:
Bartosz Dominik
Koordynacja projektu:
Mirela Gontarz
Materiały prasowe:
Sara Solorz
Organizator projektu:
Parafia Mariacka w Katowicach
Obsada widowiska:
Bóg Ojciec:
Zmartwychwstały Jezus:
Maciej Trąbka
Maryja:
Marta Mikuła
Maria Magdalena:
Aleksandra Szafir-Makowska
Jan umiłowany uczeń Jezusa:
Kacper Trela
Adam Bunsch:
Dariusz Chojnacki
Chór/Grabarze:
Joanna Borowiec, Anna Boruta,
Celina Buczek, Julia Cichoń,
Agnieszka Holewik, Anna Jagoda,
Daniel Nowok, Karolina Sapeta,
Agnieszka Tetkowska, Elżbieta Wierzbicka, Anna Zimoch, Sławomir Żurawski
Tancerze w projekcjach:
Szymon Domogała, Kinga Motyka,
Sara Solorz, Maciej Trąbka,
Natalia Zagalska, Mateusz Zagalski
Podwieszane konstrukcje:
Dawid Szmigielok
Pomoc techniczna:
Marek Kasperek, Dawid Porembski, Krzysztof Sawczyk
Dźwięk:
Michał Michnik
Światło:
Łukasz Spyra
Wydarzenie jest częścią obchodów XXII Dnia Papieskiego, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Blask Prawdy”, a także XXVIII Dni Kultury Chrześcijańskiej na Śląsku, organizowanych przez Klub Inteligencji Katolickiej.
Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2022, a także współfinansowany przez Instytucję Kultury Katowice Miasto Ogrodów.
2021 | Szymon Domogała